نیتروژن N2 Nitrogen

نیتروژن Nitrogen

نیتروژن یا ازت گازی است دو اتمی ،بی اثر،بی رنگ،بی مزه و بی بو که 78% جو زمین را در بر گرفته و عنصر اصلی در بافتهای زنده میباشد.نیتروژن،ترکیبات مهمی مانند آمونیاک،اسید نیتریک و سیانیدها را شکل می دهد.در دمای 77 درجه کلوین منجمد شده و در 63 درجه کلوین به صورت مایع و تبدیل به مایع برودتی معروف به Cryogen می شود.

کاربرد

این عنصر یکی از پر کاربردترین عناصر گازی به شمار میرود.از تزریق در چاه های نفت تا مصارف پزشکی و خوراکی از جمله مصارف این گاز است.

مهمترین کاربرد نیتروژن برای ساخت آمونیاک  که از طریق فرایند هابر حاصل میشود است.آمونیاک معمولاٌ برای تولید کود و مواد تقویتی و اسید نیتریک مورد استفاده قرار می گیرد.

از نیتروژن به عنوان پر کننده بی اثر،در مخزن های بزرگ برای نگهداری مایعات قابل انفجار در هنگام ساخت قطعات الکترونیک مانند ترانزیستور،دیود و مدار یکپارچه و همچنین برای ساخت فلزات ضد زنگ استفاده می شود.

نیتروژن همچنین به عنوان ماده خنک کننده برای منجمد کردن مواد غذایی و حمل و نقل آن،نگهداری اجساد و سلول های تناسلی و در بیولوژی برای نگهداری پایدار از نمونه های زیستی کاربرد دارد.

در صنایع دفاعی،هوا فضا و مراکز تحقیقاتی از مشتقات نیتروژن برای تولید مواد منفجره و در سوخت راکت ها  مورد استفاده قرار میگیرد.

در صنایع برش لیزر نیزاستفاده از گاز نیتروژن به سرعت رو به افزایش است.

هشدار

کودهای نیتراتی شسته شده،منبع اصلی آلودگی رودها و آبهای زیر زمینی است.سیانو،حاوی ترکیباتی است که بی نهایت سمی بوده . بسیار کشنده است.

خواص فیزیکی

نام

نیتروژن

فرمول شیمیایی

N2

جرم اتمی

14 gr/mol

نقطه ذوب

-210 درجه سانتیگراد

نقطه جوش

-195.79 درجه سانتیگراد

چگالی

1.251 gr/L

نام گروهی برای عناصر مشابه

نافلزات

 

فروش گاز نیتروژن

نیتروژن مایع،گاز نیتروژن در ظرفیت های مختلف و با خلوص بالا، گاز فوق خالص نیتروژن آزمایشگاهی گرید 5و6 و همچنین گاز نیتروژن وارداتی در شرکت سلامت گاز البرز قابل عرضه می باشد.جهت سفارش خرید با دفتر ما تماس بگیرید و یا سفارش خود را به ایمیل و یا فکس ما ارسال کنید تا در اسرع وقت نسبت به صدور پیش فاکتور برای شما اقدام گردد.