نکات ایمنی

1-بنابر اعلام اداره استاندارد سیلندرهای تحت فشار گاز می بایست در فواصل زمانی مشخص با توجه به نوع گاز و سیلندر بصورت دوره ای مورد ارزیابی کیفی وتستهیدرواستاتیک قرار گیرند .لذا ضروری است تمامی سیلندرها توسط مسئول کارکاه یا افرادی که از این سیلندرها استفاده می کنند مورد ارزیابی قرار گیرند .شارژ سیلندرهایی که فاقد گواهی تست معتبر می باشند ممنوع می باشد.
2- سیلندرهای گاز تحت فشار می بایست دارای رنگ متناسب با نوع گاز که توسط استاندارد تعیین شده باشند و نام گاز و شرکت شارژ کننده گاز نیز روی کپسول نیز در محل های مشخص شده و بصورت خوانا قید شده باشد.
3- اطلاعات روی سیلندر که در قسمت بالایی و منحنی شکل سیلندر حک شده به هیچ عنوان نباید از بین برود یا ناخوانا شود.
4- قبل از مصرف ، نوع و مشخصات گاز داخل سیلندر باید به دقت چک شود و از خطرات احتمالی آن آگاهی لازم کسب گردد.
5- قبل و بعد از مصرف گاز حتما شیر سیلندر با دقت واحتیاط بسته شود حتی اگر مدت کوتاهی باشد .
6- حتما از رگلاتورهای فشار شکن متناسب با نوع گاز و با فشار ورودی و خروجی مناسب برای کاهش فشار گاز داخل سیلندراستفاده شود .
7- بعد از اتصال رگلاتور و قبل از شروع مصرف حتما از آب و صابون برای تست نشتی گاز در مسیر عبور جریان گاز استفاده شود و نشتی های احتمالی برطرف گردد .
8-هرگز از روان کننده ها مانند گریس و روغن برای روان کردن شیر سیلندر استفاده استفاده نکنید چرا که برای برخی از گازها این کار به منزله کشیدن ضامن یک نارنجک بسیار پرقدرت و مخرب است .
9- سیلندرها همیشه باید در یک مکان مسطح ، بصورت عمودی مستقر شوند و توسط زنجیر و دیگر تجهیزات به خوبی بسته شوند تا از سقوط آنها جلوگیری شود .
10- قبل و بعد از مصرف حتما کلاهک مناسب روی سیلندر به صورت محکم بسته شود.
11- از چرخ دستی یا تجهیزات مطمئن برای حمل وجابجایی سیلندرها استفاده گردد و هرگز برای جابجایی ، سیلندرها را روی زمین نغلتانید .
12- شیر سیلندر حساس ترین قسمت سیلندر می باشد فقط افراد متخصص مجاز به تعمیر شیرها می باشند .همچنین از هرگونه ضربه و ایجاد صدمه به شیرها به شدت پرهیز گردد چرا که در صورت شکستن شیر،سیلندر مانند یک موشک پر قدرت عمل خواهد کرد .
13- بهتر است برای حمل ونقل توسط ماشین های حمل از قفسه ها وپالت های فلزی دارای حفاظ برای این کار استفاده شود .
14- همیشه از کفش ایمنی و دستکش مناسب برای حمل ونقل و جابجائی سیلندرها استفاده شود .