گاز هیدروژن Hydrogen

هیدروژن سبکترین عنصر در جهان است و بیش از دیگر عناصر در جهان بصورت آزاد یافت میشود.عنصر هیدروژن با بیشتر عناصر می تواند ترکیب شود و می توان آن را در آب،تمامی ترکیبهای آلی و موجودات زنده پیدا کرد.این عنصر در واکنش اسید وقلیایی در بسیاری واکنشها با داد و ستد پروتون میان ماده حل شدنی و حلال نقش مهمی را ایفا می کند.هیدروژن به عنوان ساده ترین عنصر شناخته شده در دانش نظری بسیار کاربرد دارد.

در شرایط استاندارد دما و فشار هیدروژن عنصری است بی رنگ،بی بو،بی مزه،نا فلز،غیر سمی،دو اتمی و بسیار آتش گیر.برای تولید گاز هیدروژن بیشتر از گاز طبیعی بهره می برند و کمتر به الکترولیز آب روی می آورند.امروزه دانشمندان تلاش می کنند تا جلبکهای سبز را در تولید هیدروژن به کار بگیرند.

کاربرد

هیدروژن(H2) در صنعت شیمی و نفت کاربرد گسترده ای دارد.بزرگترین کاربرد هیدروژن در پردازش سوخت های سنگواره ای و تولید آمونیاک است.مصرف کنندگان اصلی هیدروژن در مراکز پتروشیمی عبارتند از هیدرودآلکیلاسیون،هیدرود سولفوریزاسیون و کراکینگ.هیدروژن به عنوان یک عامل هیدروژنه کردن به ویژه در افزایش سطح اشباع چربی های غیر اشباع،دانه های روغنی و تولید متانول کاربرد دارد.کاربرد دیگر آن به عنوان منبع هیدروژن در تولید هیدروکلریک اسید است.بعلاوه هیدروژن به عنوان عامل کاهنده در احیای سنگ معدن های فلزی کار می کند.

در مهندسی و فیزیک نیز کاربرد گسترده ای دارد.برای نمونه به عنوان گاز پوششی در روش های گوناگون جوشکاری مانند جوشکاری اتمی هیدروژن بکار میرود.و نیز در خنک کردن مولد الکتریکی نیروگاه های برق استفاده میشود.

امروزه از هیدروژن خالص و یا گاز میکس هیدروژن و نیتروژن برای شناسایی نشتی های ریز و سوراخهای بسیار کوچک در نیروگاه ها،صنایع شیمیایی،هوا فضا،خودرو سازی ومخابرات بهره برداری میشود.

هیدروژن به مقدار بسیار زیادی در فرایند هابر نقش دارد.هیدروژن می تواند در موتورهای درون سوز سوخته شود و یا در پیل های هیدروژنی،انرژی الکتریکی تولید کند.پیل های سوختی هیدروژنی،به عنوان راهکاری برای تولید توان بالقوه ارزان و بدون آلودگی،مورد توجه قرار گرفته است.

اخطار

گاز هیدروژن بسیار بسیار آتش گیر و قابل انفجار است.به همین دلیل هنگام کار با آن باید بسیار هشیار بود،به ویژه هنگامی که با هوا آمیخته میشود و هنگامی که خالص و یا بدون اکسیژن باشد هم فرد را دچار خفگی میکند.هیدروژن مایع توان سرد کنندگی بالایی دارد و میتواند آسیب یخ زدگی را به بار آورد.نشت هیدروژن در هوای آزاد باعث شعله ور شدن آن میشود و افزون بر این سوختن هیدروژن هنگامی که بسیار داغ باشد،تقریباٌ پدیده ای نا مرئی است و میتواند باعث رویدادهای ناگواری شود.

خواص فیزیکی

نام

هیدروژن

فرمول شیمیایی

H2

جرم اتمی استاندارد

1.00794 gr/mol

نقطه ذوب

-259.14 درجه سانتیگراد

نقطه جوش

-252.87 درجه سانتیگراد

چگالی

0.08988 gr/L

نام گروهی برای عناصر مشابه

نا فلزات

 

 

فروش گاز نیتروژن

جهت ثبت سفارش خرید گاز هیدروژن با خلوص بالا و گاز فوق خالص هیدروژن با دفتر شرکت سلامت گاز البرز تماس گرفته و یا سفارش خود را از طریق ایمیل یا فکس برای ما ارسال کنید تا در اسرع وقت نسبت به صدور پیش فاکتور برای شما اقدام گردد.