مخازن کرایوژنیک،دوئر و فلاسک

به منظور ذخیره ، حمل و مصرف میعانات گازی از جمله مایع نیتروژن،اکسیژن و آرگون ، میبایست از مخازن مخصوصی که برای این کار تعبیه شده استفاده نمود که این مخازن به مخازن کرایوژنیک معروفند.
مخازن کرایوژنیک از دو جداره تشکیل شده اند و با خلاء بین این دو جداره تبادل دما بین داخل و خارج مخزن به حد اقل می رسد و همین امر باعث کمترین میزان هدر رفت مایع میگردد.
بسته به نوع کاربرد و حجم مصرف،کاربری و اندازه این مخازن متفاوت میباشد.
درحجم های کوچک و به منظور نگهداری نمونه های آزمایشگاهی کوچک و یا مصارف تجاری در حجم پایین، فلاسک های دو جداره با ظرفیتهای 3 لیتر تا 50 لیتری پیشنهاد میگردد.لازم به ذکر است که این مخازن تحت فشار نبوده و ماندگاری مایع نیتروژن یا اکسیژن در آن به مراتب کمتر از مخازن تحت فشار است.
در حجمهای متوسط(بین 100 الی 500 لیتر) مخازن تحت فشار که به نام دوئر (Dewer) معروفند پیشنهاد میگردد.دوئرها معمولا دارای فشار کاری بین 2.5 بار تا 22 بار هستند و دارای شیر خروجی گاز و مایع بطور مجزا میباشند.
برای مصارف با حجم بالای 1000 لیتر،مخازن کرایوژنیک تحت فشار با حجمهای مختلف،با فشار کاری متناسب با مورد مصرف پیشنهاد میگردد که به مراتب دارای هدر رفت بسیار پایینتری نسبت به موارد قبلی میباشد .